NLT-module Kernfusie: zelf experimenteren!

Noot vooraf: DIFFER verhuisde in 2015 naar een nieuw laboratoriumgebouw op de campus van de Technische Universiteit Eindhoven, de TU/e. Sindsdien herzien we ons volledige educatieprogramma. De mogelijkheid voor scholieren om zelf te komen experimenteren bieden we deze periode slechts beperkt aan in samenwerking met onze collega's van het Plasmalab van de TU/e. Neemt u vooral contact met ons voor meer informaie en om mogelijkheden te bespreken. Leest u de onderstaande beschrijving alstublieft in deze context.


---

Scholen kennen hem al jaren: de NLT-lesmodule Kernfusie. In het verlengde van deze module over fusie-energie kunnen leerlingen en hun NLT-docent zelf komen experimenteren bij het FOM-instituut DIFFER. Een unieke dag kijken en meten bij het grootste fusieonderzoekscentrum van Nederland!
 

NLT-module Kernfusie

De NLT-module Kernfusie daagt leerlingen uit om een fusiecentrale te ontwerpen die genoeg energie opwekt voor een stad als New York. Aan de hand van zeven ontwerpstappen wordt naar het ontwerp toegewerkt. De voor- en nadelen van fusie en de uitdagingen rond het bouwen van een fusiecentrale komen uitgebreid aan de orde. Leerlingen krijgen zo een beeld van het huidige, internationale fusie-onderzoek, maar ook van de bredere energieproblematiek.

Gecertificeerd
De NLT-module Kernfusie werd ontwikkeld door het FOM-instituut DIFFER (E. Min, A. Schumack, M. Westra) in samenwerking met het Rembrandt College te Mijdrecht (L. Heimel) en het Leidsche Rijn College te Utrecht (P. van Soest). De lesmodule werd op 30 oktober 2008 gecertificeerd door de Stuurgroep NLT onder nummer 3117-022-VG.
 

Kom zelf experimenteren!

In de NLT-module zitten veel praktische opdrachten. In plaats hiervan of in het verlengde van de module kan een kleine groepje geïnteresseerde scholieren ook een dag zelf komen experimenteren bij het FOM-instituut DIFFER. Voor dit doel is een speciaal experiment beschikbaar waarmee scholieren zelf de Paschen curve kunnen meten. Het is een unieke gelegenheid voor leerlingen om kennis te maken met echt onderzoek in het grootste fusie-onderzoekscentrum van Nederland.

Leerlingen van het Veenlanden College in Mijdrecht aan het werk met het NLT-experiment van FOM-DIFFER


Voorbereiding
Minimaal twee weken voor de komst van de scholieren krijgt de docent een voorbereidingsopdracht. Aan de hand van deze beperkte opdracht kunnen de leerlingen hun bezoek voorbereiden. De tijdsinvestering is ongeveer een half uur.

Programma
Het bezoek aan FOM-DIFFER duurt grofweg van 11.00 tot 15.00 uur en begint met een beknopte inleiding in de collegezaal over de energieproblematiek en fusie-energie als mogelijk antwoord hierop. Daarna volgt een bezoek aan het unieke wetenschappelijke experiment van het instiituut, Magnum-PSI waarmee onderzoek gedaan wordt naar de interactie tussen plasma en de reactorwand. Na de lunch gaan de scholieren daadwerkelijk zelf meten aan een experimentele opstelling, bijgestaan door een wetenschapper. Dit experiment staat bij onze buren, het Plasmalab van de Technische Universiteit Eindhoven.

Boekingen
FOM-DIFFER biedt deze mogelijkheid beperkt aan. Per bezoek kunnen maximaal 6 leerlingen tegelijkertijd deelnemen, al dan niet bijgestaan door een begeleider van school. Neem voor vragen en boekingen contact met ons op.

Verslag
Doorgaans schrijven leerlingen na hun bezoek aan FOM-DIFFER een verslag voor de docent. Tijdens de meetdag op het instituut vragen wij de leerlingen om in dit verslag ook iets te schrijven over hun ervaringen op ons instituut. We stellen om die reden een kopie van deze verslagen erg op prijs. Het stelt ons in staat om programmaonderdelen of het experiment zo nodig aan te passen.


 

Meer informatie

Achtergrond over het nieuwe vak NLT
De module 'kernfusie' op de NLT website